zondag 2 maart 2014

Lijnoliebeits

Gisteren, zaterdag, de houten onderdelen van de yurt in de lijnoliebeits gezet.
Ik gebruikte de transparante beits van Auro.
Het dakwiel, de Tonoo

De staanders, die aan de tonoo worden vastgemaakt

Tonoo in de lijnoliebeits. Prachtig gemaakt, echt vakmamanschap.
Er komt geen spijker aan te pas, alleen pen-gatverbindingen.

Al bijna droog

De dakstokken, de unni (als ik het goed heb). Zo'n, 80 stuks...
Er gaat aardig wat lijnoliebeits door!

De beits die we hadden is nu al op. Jammergenoeg kunnen we vandaag dus niet verder. Dan maar op zoek naar een goed houtkacheltje.
Dat is ook nog wel een gedoe, om een goede te vinden.
Hij moet niet te groot zijn, niet te veel kw stralingswarmte, het is immers geen sauna. Want als je een kachel hebt met veel kw en je stookt niet vollop, dus tempert hem eigenlijk, dan kost je dat heel veel hout en je krijgt veel aanslag in je kachelpijp, waardoor je eerder kans hebt op brand.
Ik wil graag een kacheltje waarop ik ook kan koken. Als we dan toch back to basic gaan :grin En je moet er ook op letten dat de kachel wel efficiënt stookt. Anders kost het ook een vermogen aan hout. Helaas vallen die mooie antieke emaille kacheltjes dan af als ik dat zo bekijk

1 opmerking:

  1. Ik heb een vriendin die in een yurt woont. Zij heeft inderdaad een kook-oven-stookkacheltje. Dat heeft ze in Engeland laten maken. En op facebook is een pagina van yurtbewoners waar je vast een schat aan informatie kunt krijgen over dit soorte dingen.

    BeantwoordenVerwijderen